- El municipi actualitza les quotes del servei després de més d’una dècada sense canvis i introdueix nous trams de consum per afavorir l’ús responsable.
Després de tretze anys sense modificacions, el municipi ha aprovat una nova ordenança de tarifes del servei d’aigua que entrarà en vigor per als consums del quart trimestre de 2025 i es reflectirà a les factures emeses a l’abril de 2026. L’objectiu és garantir un servei just, sostenible i equilibrat davant els reptes econòmics, ambientals i de gestió acumulats en els darrers anys.
La Comissió de Preus de Catalunya va donar llum verda a la nova ordenança el 5 de juny de 2025, després que fos aprovada pel Consell d’Administració de l’EPEL Nostraigua i pel Ple municipal a finals de 2024. El text es va publicar oficialment al Butlletí Oficial de la Província de Tarragona el 16 de juny.
Principals novetats
La nova estructura tarifària modifica l’escala de consum e incorpora dos conceptes nous, l’aportació a inversions i el manteniment de comptadors.
1. Per a comptadors individuals per a usos domèstics, assimilables i provisionals:
- Terme fix: s’incrementa la quota fixa en 4,29 euros i s’afegeix una aportació a inversions de 7,41 euros per factura trimestral. Aquest import es destinarà íntegrament a renovar la xarxa municipal, que necessita una inversió anual de 600.000 euros per reduir les pèrdues i evitar l’envelliment.
- Manteniment de comptadors: s’introdueix una quota específica per al manteniment i subministrament dels comptadors.
- Terme de consum: s’amplia de quatre a cinc trams. El primer bloc passa de 18 a 27 m³, mantenint el preu actual, per garantir un consum bàsic assequible. Els trams superiors tindran un cost més elevat per afavorir els consums sostenibles.
2. Per a comptadors múltiples per a usos domèstics, assimilables i provisionals: tindran una tarifa lineal d’1,20 €/m³. A partir de 54 m³ fins a 108 m³ el preu tindrà un recàrrec del 50%, i per sobre dels 108 m³ es duplicarà l’import.
3. Per a comptadors comercials i industrials: aplicaran també una tarifa lineal d’1,20 €/m³ de consum.
4. Revisions per fuita: passen d’incrementar-se d’un a fins a tres, segons els usos, i es calcularan en funció dels períodes reclamats.
Amb la nova tarifa per a un consum domèstic de 27 m3 trimestrals, el cost trimestral per a les persones usuàries fins ara era de 55,82€ trimestrals i ara passarà a ser de 70,61€/trimestre.
Raons del canvi
Des del 2012, la tarifa s’havia mantingut congelada tot i l’augment de costos i les dificultats en la gestió del servei.
Durant tot aquest període en la gestió del servei s’han produït importants variacions i condicionaments econòmics que concorren en la prestació de serveis i que han provocat la necessitat de realitzar un estudi detallat i justificat per actualitzar les tarifes a les necessitats de la gestió actual del servei. Entre els factors que han motivat aquesta revisió destaquen:
- Antiguitat de la xarxa d’aigua i increment de fuites.
- Necessitat d’inversions per millorar el rendiment i minimitzar pèrdues.
- Incorporació de nous àmbits al servei municipal.
- Augment dels costos d’energia i compra d’aigua.
- Empitjorament quantitatiu i qualitatiu de l’aqüífer.
- Increment de l’IPC en un 26,23% des del 2012.
Tres objectius de sostenibilitat
Amb aquesta actualització, l’Ajuntament i Nostraigua volen avançar cap a un model més sostenible, basant-se així en tres principals objectius de sostenibilitat:
- Social: garantir l’accés universal a l’aigua de qualitat a un preu assequible.
- Ambiental: fomentar l’estalvi, reduir el percentatge d’aigua no registrada i protegir l’aqüífer.
- Econòmic: equilibrar els ingressos i les despeses del servei.
Informació de la campanya en aquest pdf